Nauka przez zabawę

dwojka dzieci przed komputerami imac, nauka przez komputer

Zastanawiamy się nad tematem motywacji dzieci i młodzieży do podejmowania wyzwań i chęci nabywania nowych umiejętności. Dlaczego zabawa jest tak ważna lub czy nauka przez zabawę jest możliwa u starszych dzieci.

WIĘCEJ NIŻ ZABAWA

Zabawa, szczególnie dla dzieci do 10 roku życia, jest naturalnym sposobem na rozwijanie wszechstronnych kompetencji. Wielu rodziców bagatelizuje potrzebę zabawy w momencie, w którym dzieci rozpoczynają szkołę. Szkoda bo to właśnie ta wrodzona potrzeba ZABAWY i KREACJI jest kluczem do efektywnej NAUKI.

Badacze i pedagodzy na całym świecie podkreślają, że zabawa łączy te funkcje mózgu, które są odpowiedzialne za logikę i kreatywność Dlatego aktywności, które pobudzają wyobraźnię dzieci mogą wzbogacić naukę i rozwinąć kluczowe umiejętności, takie jak rozwiązywanie problemów, kreacja, ekspresja, eksperymentowanie czy praca zespołowa.

Zabawa niesie autentyczną frajdę, a więc pobudza wewnętrzną motywację. To najlepsza i najbardziej efektywna motywacja przynosząca długotrwałe pozytywne skutki, w postaci np. wytrwałości w dążeniu do celu i satysfakcji z wartości, jaką niesie samo działanie (praca, nauka). Wyobraźmy sobie przedszkolaka, który pielęgnuje w doniczce. Robi, to aby zobaczyć jak roślina kwitnie, cieszyć się jej urokiem i poczuć swoją moc sprawczą.

Nastolatek wspomagający własną pracą lokalne schronisko cieszy się z efektów bo głęboko rozumie, że wartością jest polepszenie warunków i lepsze zdrowie zwierząt, a nie np. dodatek do kieszonkowego (co byłoby motywacją zewnętrzną, krótkotrwałą).

Motywacja wewnętrzna popycha ludzi do działania nie dla nagród, ale dlatego, że samo działanie jest przyjemne i niesie za sobą wyższe wartości.

Mikołajki z 6-12-2020 Zblizenie na stol z czwórką dzieci

JAK NAUCZYĆ PRZEZ ZABAWĘ?

Podstawowym i najważniejszym elementem nauki przez zabawę jest angażowanie dzieci do aktywnego udziału w czynnościach poprzez dawanie im odpowiedzialności, decyzyjności i narzędzi do działania. Kierując się tą zasadą, można wpleść elementy zabawy, a więc jednocześnie aktywować wewnętrzną motywację, w każde zajęcia. Od czytania książki i prowadzenia kuchennego ogródka po tworzenie stron internetowych, naukę języków, wymyślanie i kodowanie gier lub budowanie pojazdów.

W zdobywaniu wiedzy i umiejętności dzięki naturalnemu zasobowi, jakim jest pasja do poznawania nowych rzeczy, najbardziej przeszkadzają nie dzieci, lecz my, dorośli, którzy nie potrafią oddać młodym sterów.

Dla przykładu, nawet czytanie książki dzieciom nie musi być odtwórcze i jednostronne. Można słuchaczy zaangażować do śledzenia tekstu i wyłapywania błędów lektora (wykorzystujemy dynamikę, śledzenie, koncentrację, szybkość czytania, a dziecko ma frajdę z detektywistycznej zabawy). Zatrzymywanie się w połowie historii i pytanie dzieci o ich propozycje zakończenia opowieści czy decyzji, jaką podejmie bohater lektury, tworzenie własnych ilustracji do książki itd. to tylko kilka prostych propozycji!

Inny przykład: matematyka, planowanie, organizacja; tego doskonale można uczyć w zabawie w sklep, bank, gospodarstwo domowe. Czyli w to, co dzieci bawią się same, kiedy są małe. W wersji do nauki przez zabawę, aktywności muszą być wzbogacone w dodatki, zupełnie jak w dobrze znanym dzieciom i młodzieży świecie gier. Zabawa w sklep ‘level up’ to możliwość obliczania cen promocji, ilości towaru, układanie towaru alfabetycznie czy według cen. Ważenie, mierzenie, wyprzedaże. Level master. Proszę bardzo wynagrodzenia dla pracowników i podatki. Czemu nie!

Pamiętajmy, że dzieci, również te starsze, chcą się uczyć, ale ich potrzeby wynikające z etapu rozwoju oczekują innowacyjności, ruchu, wyzwań. Dlatego dzieci i młodzież chętnie sięgają po gry komputerowe, w których mają pełną władzę, decyzyjność i mogą eksperymentować bez ograniczeń.

NAUKA PRZEZ ZABAWĘ, A NASTOLATKI

Zabawa wśród nastolatków również istnieje, tylko wygląda inaczej niż u młodszych dzieci. Współczesny 12 czy 15-latek chętnie pobawi się na boisku lub grając na komputerze. Nie bagatelizujmy tych potrzeb, tylko je mądrze wykorzystujmy. Młodzież w wieku szkolnym odnajdzie przyjemność z działania np. ucząc się montować filmy, robić dobre zdjęcia, manipulować dźwiękiem i wykorzystywać aplikacje do stworzenia ciekawego filmu na YouTube. Lub także z zamiłowania do gier, stawiając po drugiej stronie sterów i te gry tworząc.

Dzieci przy komputerze na lekcjach pokazowych

Rozumienie i tworzenie kodów, które zostają zamienione w autentyczny świat gry jest dla dzieci wielkim i pozytywnym zastrzykiem adrenaliny. Programowanie to jedna z najlepszych obecnie form nauki dla dzieci i młodzieży, która jest niczym innym, jak nauką przez zabawę! Wykorzystuje wewnętrzną motywację młodego człowieka do działania. Nauka programowania Idealnie synchronizuje lewą i prawą półkulę: uczy cierpliwości, analizy i szukania rozwiązań, ciągu przyczynowo-skutkowego, logicznego myślenia, przewidywalności, wizualizacji i kreatywności.

A Wy jak myślicie, co może motywować dzieci w różnym wieku do nauki, nie tylko przedmiotów szkolnych? Czego Wasze dzieci uczą się najchętniej, a co sprawia im problemy? Chętnie dowiemy się jak nauka, motywacja i rozwijanie pasji u dzieci i młodzieży wygląda na co dzień, okiem rodzica. Zapraszamy na nasz profil Facebookowy.

Autor
Basia Wesoła Niedzielska