Trening kognitywny jako doskonały fitness dla mózgu

Trening kognitywny to idealny sposób na rozwój funkcji i umiejętności poznawczych, takich jak inteligencja i pamięć. Ten rodzaj treningu jest dla naszego mózgu, niczym ćwiczenia fizyczne dla ciała – wzmacnia, ożywia i sprawia, że nasz mózg funkcjonuje o wiele lepiej. A co ważne – polecany jest dla każdego, bez względu na wiek!

Nasze ciało zmienia się wraz z upływem lat i to również dotyczy naszego mózgu. Zł dieta, brak ruchu i używki sprawiają, że tracimy formę – zarówno tę fizyczną, jak i umysłową. Gorzej wykonujemy zadania wymagające logicznego podejścia, trudniej nam podjąć właściwe decyzje i już nie chłoniemy wiedzy tak jak dawniej. Pogorszenie sprawności umysłowej negatywnie wpływa także na kondycję fizyczną, przez co może okazać się, że np. nasza koordynacja ruchowa zaczyna sprawiać nam problemy. Jednakże możemy temu zaradzić, nie tylko zmieniając swój tryb życia na zdrowszy, ale także poprzez systematyczne wykonywanie treningu kognitywnego, zwanym neurobikiem, treningiem funkcji poznawczych czy też fitnessem dla mózgu.

Trening kognitywny – kto może z niego skorzystać?

Trening kognitywny to inaczej trening funkcji poznawczych, dzięki któremu możemy usprawnić funkcjonowanie mózgu. A to z kolei pozytywnie wpływa na naszą ogólną kondycję i funkcjonowanie w codziennym życiu. Wielu osobom zdarzają się problemy z pamięcią, np. zapominamy o miejscu odłożonych przedmiotów, załatwieniu różnych spraw, lub też zaczynamy zauważać, że już nie przyswajamy w takim tempie wiedzy, jak do niedawna. I tu z pomocą może przyjść trening kognitywny, który przynosi świetne efekty, ale pod warunkiem, że jest odpowiednio oraz systematycznie realizowany. A kto może skorzystać z tego rodzaju treningu? Ćwiczyć może każdy, niezależnie od wieku – w przypadku dzieci i młodzieży przyczynia się do znacznej poprawy pamięci, koncentracji uwagi i zwiększa szybkość uczenia się. Dodatkowo pozytywnie wpływa na rozwój koordynacji ruchowej, dzięki czemu młodsze osoby, które uprawiają sport, mogą zacząć osiągać lepsze wyniki. W dojrzalszym wieku trening kognitywny pozwala zatrzymać niekorzystne zmiany, dotyczących umiejętności poznawczych. Dlatego uważa się, że trening kognitywny jest jedną z lepszych dróg do poprawy jakości codziennego funkcjonowania.

Jak i kiedy ćwiczyć?

Jeżeli chcemy polepszyć swoją sprawność umysłową, to należy rozpocząć trening opierający się na zróżnicowanych ćwiczeniach. Jednakże warto pamiętać o tym, że jeżeli zmuszamy się do ich wykonania, zaczynamy odczuwać znudzenie, lub też jesteśmy zmęczeni, to trening nie przyniesie oczekiwanych efektów. Istotną kwestią jest nasze samopoczucie, ponieważ gdy jesteśmy rozdrażnieni, odczuwamy ból, senność, to w takiej sytuacji mamy również problemy z koncentracją uwagi. A to z kolei negatywnie wpływa na sposób wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Zatem zanim przystąpimy do treningu, to należy zastanowić się, czy jesteśmy wyspani, lub też mamy odpowiedni ku temu nastrój. Jak już wspomniano, ważna jest systematyczność i rzetelność – regularne ćwiczenia przyniosą oczekiwane efekty, które pozytywnie będą oddziaływać na każdą sferę życia.

Ćwiczenia dla mózgu – postaw na różnorodność

Nasz mózg uwielbia różnorodność i przy ciągłym wykonywaniu jednej czynności zaczyna odczuwać znudzenie. Ponadto lubi również wszystko to, co stanowi dla niego intelektualne wyzwanie, wymagające chwili zastanowienia się nad ich rozwiązaniem. Mózg wyróżnia się tzw. neuroplastycznością, a więc może zmieniać się np. tworząc nowe komórki nerwowe nawet w dojrzałym wieku. To poprzez odpowiednie stymulacje m.in. poprzez ćwiczenia w ramach treningu kognitywnego tworzone są nowe struktury, odpowiedzialne za pamięć, inteligencję, czy też logiczne myślenie. Dlatego na każdym etapie życia można rozpocząć trening kognitywny, dzięki któremu nasz mózg będzie o wiele sprawniej funkcjonował, niż w przypadku, gdy np. spędzamy czas przed telewizorem. Warto pamiętać, że im wcześniej zaczniemy dbać o ten organ, tym dłużej zachowamy sprawność umysłową. To tyczy się szczególnie dzieci, które mogą ćwiczyć swój mózg od najmłodszych lat. A w jaki sposób dzieci mogą trenować umysł?

Gra w szachy jest polecana w treningu poznawczym

Zabawa, ruch a może gry?

W przypadku dzieci trening kognitywny może opierać się na zabawie, w czasie której mają możliwość skorzystania z aktywności fizycznej. To w trakcie niej dotleniamy organizm, a mózg zużywa aż 20% dostarczanego tlenu! Dodatkowo można zachęcić dzieci do spróbowania swoich sił w zajęciach, które wymagają intelektualnego wysiłku np. w nauce w gry w szachy, na instrumentach muzycznych, czy też języków obcych. Warto pamiętać, że podczas czytania książek lub słuchania muzyki także tworzone są komórki mózgowe, więc te czynności należą również do doskonałych ćwiczeń poznawczych. Dzieci mogą ćwiczyć swój mózg również podczas nauki programowania m.in. programowania w Minecrafcie, w czasie której muszą zmierzyć się z zadaniami, wymagającymi logicznego myślenia.

Nauka programowania a fitness mózgu

Nauka programowania ma pozytywny wpływ na rozwój takich umiejętności, które związane są z pamięcią, inteligencją, szybkością i trafnością wykonywania zadań, czy też logicznym oraz kreatywnym myśleniem. Ponadto nauka programowania wymaga koncentracji uwagi, więc także w tej sferze dziecko ćwiczy swój mózg. Programowanie wymaga intelektualnego wysiłku i na pewno podczas nauki nasz mózg nie będzie się nudził, szczególnie że dzieci mają możliwość zdobycia takich umiejętności, które mogą z powodzeniem wykorzystać w codziennym życiu. A co ważne – nauka programowania sprawia wiele radości, dlatego jest idealnym połączeniem treningu poznawczego, opierającego się na zabawie.

Nauka programowania w MindCloud Siedlce

 Kiedy widać pierwsze efekty?

Jeżeli zdecydujemy się na wykonywanie odpowiednio dobranych ćwiczeń, to pierwsze efekty można zauważyć już po kilku tygodniach. Jednakże pod warunkiem, że są one systematycznie wykonywane. Należy podkreślić, że również wykonywanie takich czynności, które intelektualnie pobudzają nasz mózg, przynosi pozytywne skutki. Dobrym pomysłem jest ich regularne realizowanie, także w gronie rodzinnym. Może warto razem zagrać w gry planszowe lub w szachy? Wspólnie zapisać się do klubu sportowego lub też pouczyć się programowania? Im więcej wykonujemy tego typu zadań, tym lepiej – nasz mózg odwdzięczy nam się dobrą kondycją przez długie lata.

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą kursów programistycznych dla dzieci w wieku od 6 do 14 lat! Zapewniamy, że żadne dziecko nie zazna nudy, a zdobędzie wiedzę i umiejętności, które pozytywnie oddziałują na funkcje poznawcze np. pamięć, koncentrację uwagi, logiczne myślenie.