Zabawy, które wspierają rozwój kompetencji przydatnych w nauce programowania

Dzisiaj przychodzimy do Was z pomysłami, czyli prezentujemy zabawy, które wspierają rozwój kompetencji przydatnych w nauce programowania i dalszym życiu, właśnie dla dzieci najmłodszych! Czytajcie dalej i zauważcie, że skupiliśmy się na rozrywce, która rozwija wyobraźnię, logiczne myślenie, ćwiczy cierpliwość i zachęca do rozwiązywania problemów.

zabawy, wspierają, rozwój

Kto by pomyślał, że tak ważne życiowe kompetencje (a przy okazji jedne z najważniejszych cech każdego programisty) można osiągnąć poprzez różne zabawy? Wspierają rozwój dziecka i budują więź z dzieckiem. Lista zabaw poniżej Ciekawi jesteśmy jakie są Wasze propozycje na zabawy? Wspierają rozwój małych dzieci, umilają wasze wspólne chwile?

Jakie zabawy wspierają rozwój dziecka? Nasze TOP 5:

✅POSZUKIWANIE SKARBÓW przy pomocy mapy Dzieci muszą podążać za instrukcją na mapie lub Waszym głosem, aby znaleźć swój skarb. To nic innego, jak algorytmy w praktyce! Czyli zestawie instrukcji pomagających komputerowi (w zabawie, naszemu maluchowi) wykonać określone zadanie. WSKAZÓWKA: Schowaj skarby w domu lub w ogrodzie, kiedy pozwala na to pogoda. Narysuj mapę, na której dziecko wyraźnie widzi, że musi zrobić 4 kroki prosto, dwa w lewo, przejść pod ławką, ominąć krzesło itd.

✅SEKWENCJE obrazkowe. Tutaj przydadzą się gotowe zestawy historyjek obrazkowych lub wykonane przez nas samodzielnie. Pomieszaj kolejność wydarzeń i poproś dziecko, aby obejrzało obrazki i zastanowiło się, co musiało wydarzyć się najpierw, co zaraz potem, a co na samym końcu. Małym dzieciom w wieku 3-5 lat wystarczą sekwencje z 3-4 obrazków. W tej zabawie dzieci trochę bawią się w detektywa, a trochę chcą naprawić “zepsutą” historyjkę czy opowiadanie. Jednocześnie muszą chwilę pogłówkować nad każdym elementem i ustalić, jaka kolejność wydarzeń jest logiczna.

✅PUZZLE i różne podobne układanki. Rozwiązywanie problemów jest jedną z rzeczy, w których programiści muszą być naprawdę świetni. Puzzle i łamigłówki to właśnie gotowe zestawy problemów do rozwiązania tylko, że atrakcyjne dla małego człowieka. Dzieci z małych kawałków muszą zbudować większą całość. A czy podstawą programowania nie jest podzielenie dużego projektu (obrazu) na małe kroki?

✅Najprostsza, a może i najstarsza zabawka świata, czyli KLOCKI. Tutaj dzieci, przyszli projektanci, konstruktorzy, inżynierowie, programiści i twórcy mają wielkie pole do manifestowania swojej wyobraźni. Mogą zbudować wieże, tunel, dom, labirynt. Cokolwiek, co sprawia im frajdę i przyjemność! WSKAZÓWKA: Kiedy dziecko pochwali się budowlą, zapytaj je co musisz wykonać, aby odwzorować tak wspaniałą rzecz. Niech przekaże Ci ustną instrukcję. Sprawdźcie czy będzie wystarczająco precyzyjna.

✅SORTOWANIE. Pudło małych figurek, np. zwierzaków może być świetnym, i uwierzcie kochani rodzice, dłuuuugim, atrakcyjnym źródłem aktywności dla malucha.

zabawy, wspierają, rozwój

Zapoznaj się z naszym kursem dla najmłodszych

Proste zabawy, wspierają rozwój kompetencji przyszłego programisty

zabawy wspierają rozwój

Dzieci, szczególnie w wieku przedszkolnym uwielbiają różnego rodzaju układanie, przekładanie czy przesypywanie rzeczy do pudełeczek i pojemniczków, a umiejętność szybkiej selekcji i kategoryzowania przedmiotów jest przecież niezwykle przydatna.

WSKAZÓWKA: nie tylko takie zabawy wspierają rozwój małego dziecka, pamiętaj, że to tylko podstawowe sugestie. Na przykład można urozmaicić poprzez układanie maluchom rzędów przedmiotów, spośród których jeden nie pasuje do reszty. Zadaniem dziecka jest znaleźć tę inną rzecz i wyjaśnić, czym różni się od pozostałych elementów w grupie. Ułóżcie 3-4 takie zespoły przedmiotów, w taki sposób, aby na koniec “wyrzutki” tworzyły odrębną, spójną grupę! To dopiero satysfakcjonujące odkrycie dla dziecka

Nawet najprostsze zabawy wspierają rozwój. Niech dziecko segreguje swoje zwierzątka według różnych kategorii np. ilości nóg, rozmiaru czy koloru.

Pamiętajmy, że czynności uczące zasad programowania dla małych dzieci nie muszą, a nawet nie powinny być skomplikowane. To po prostu włączanie umiejętności używanych w programowaniu do ciekawych dla dziecka aktywności.

Autor
Basia Wesoła Niedzielska